1. A helyszín akusztikai adottságai, a hangzás alapja
A hangzás szempontjából az első és legfontosabb lépés a helyszín megértése. Beltérben számolnunk kell visszaverődésekkel, rezonanciákkal, állóhullámokkal mindezt figyelembe kell venni, amikor megtervezzük a hangrendszert.
Szabadtéren pedig épp az ellenkezőjével találkozunk, nincs visszaverődés, ami elsőre jól hangzik, de technikai szempontból kihívást jelent, mert a hang nem tud kitölteni egy teret ezért a hangszórók megfelelő elhelyezése és irányítása kulcsfontosságú.

2. A frekvenciamenet kiegyensúlyozottsága
A jó hangzás egyik legmeghatározóbb technikai mutatója a frekvenciamenet. Ez nem más, mint az a görbe, amely megmutatja, hogyan szólalnak meg a különböző frekvenciatartományok (mélyek, közép- és magas hangok) az adott rendszerben.
- Ha egy rendszer túl mélyhang – orientált, dübörögni fog, de a beszédérthetőség romlik.
- Ha túl sok a magas frekvencia, az éles, fárasztó hangzást eredményez.
- A kiegyensúlyozott frekvenciamenet biztosítja azt, hogy minden hangszer, minden hang, minden szó tisztán, torzításmentesen és érthetően szólaljon meg.
Ezért elengedhetetlen a rendszer hangolása és nemcsak hallás alapján, hanem mérőmikrofonnal, analizátorral, valós adatokat figyelembe véve.

3. Fázishelyesség és időzítés, az észrevétlen, de kritikus tényező
A jó hangzás másik láthatatlan pillére a fázishelyesség. Képzeljük el, hogy ugyanaz a hang több hangfalból érkezik, de nem egyszerre, hanem kis késéssel. Ez fáziskioltást okoz, ami azt eredményezi, hogy bizonyos frekvenciák eltűnnek vagy torzulnak. A hang ilyenkor lifeg, üresnek tűnik. A tökéletes hangélményhez elengedhetetlen, hogy
- a hangszórók fázisban legyenek egymással,
- az időzítés precízen be legyen állítva, főként nagyobb rendszereknél, ahol több delay-torony vagy sub/top kombináció dolgozik együtt.
Ezeket DSP (digital signal processing) eszközökkel lehet pontosan beállítani, ez nem érzésre megy, hanem mérési adatok, számítás és szakmai tapasztalat alapján történik.
4. A hangmérnök szerepe, élőben keverni nem csak technika, hanem művészet
Bármilyen jó a rendszer, ha nincs mögötte egy felkészült hangmérnök, a végeredmény nem lesz tökéletes. Egy jó hangmérnök
- ismeri az előadók igényeit,
- tudja, mikor kell halkítani egy mikrofont vagy kiemelni egy szólamot,
- egyszerre figyel a technikai részletekre és a közönségélményre.
Élőben keverni olyan, mint zongorázni, nem lehet betanulni egy mixet előre, ott és akkor kell reagálni.
5. Próbák, finomhangolás, monitoring, avagy a láthatatlan előkészületek
A közönség azt látja, hogy megszólal a zene vagy az előadó, de nem látja azt a több órányi előkészítő munkát, amely a hibátlan hangzás mögött van. A beállás, a rendszerhangolás, az EQ-zás, a delay beállítások, a visszacsatolás – ellenőrzés mind olyan lépések, amelyek nélkül nem születhet jó végeredmény.
És ne felejtsük el a monitor rendszert sem: a fellépők csak akkor tudnak jól teljesíteni, ha magukat is megfelelően hallják.

6. Végül: a legfontosabb visszajelzés
A legőszintébb visszajelzés mindig a közönségtől érkezik, nem feltétlenül szavakban, hanem reakciókban. Amikor az emberek elkezdenek önfeledten táncolni, figyelmesen hallgatnak, együtt nevetnek vagy épp elcsendesednek, akkor tudjuk, hogy elértük a célunkat. Nem azt fogják mondani, hogy milyen szépen szólt a 630 Hz-es tartomány, hanem azt, hogy:
„Valamiért ez az este különleges volt. Minden olyan tisztán, olyan jól szólt.”
Ez a pillanat az, amiért mi, hangosítók dolgozunk, hogy észrevétlenül teremtsük meg azt az élményt, ami emlékezetessé tesz egy rendezvényt. Mert a jó hangzás nem rólam szól, hanem a közönségről, az élményről, és arról, hogy minden a helyén van.
